Grønne dage

Kødet behøver ikke at være måltidets hovedattraktion. Kød – især fra køer og lam – har et meget højere klimaaftryk end plantekost. Det koster CO2 at fodre dyrene og gøde markerne, og dyrene udleder også selv en masse ildelugtende tarmgasser. Derfor sætter vi fokus på at spise vegetarisk.

STØT KLIMAKAMPEN!  
Doner i dag
 3.000 HAR ALLEREDE STØTTET!

Vegetariske opskrifter

To erfarne kokke står bag de opskrifter, du finder herunder: Tv-kok og kogebogsforfatter Sebastian Randrup, hvis opskrifter er kendetegnet ved at være enkle, velsmagende og grønne. Madskribent Kirsten Skaarup, også kaldet den grønne frk. Jensen, der er kendt for sine lækre plantebaserede opskrifter.

NEDSÆT DIT KLIMAAFRTYK SOM FLEXITAR

En ’flexitar’ er en person, der ofte spiser måltider uden kød. Ved at vælge plantebaseret kost kan du nedsætte dit personlige klimaaftryk med op til 60%. I Danmark er 2,4% vegetarer (heraf er 70% kvinder), mens 32% spiser vegetarisk mindst en dag om ugen.

Kilde: Coop Analyse, Dansk Vegetar Forening og NewScientist.com

Planlæg ugen med vores ugeplan

Mangler du lidt ekstra hjælp til planlægningen af ugens menu, så download vores ugeplan, som hjælper med at bevare overblikket over indkøb, madplaner, og hvad du skal gøre af evt. rester.

Download Ugeplanen

Tjek dit klimaaftryk

Når du vælger plantekost, kan du både få proteiner og være en klimahelt!

Se de forskellige madvarers CO2-aftryk i oversigten her

Download oversigt

Kirsten Skaarups bæredygtige

tips og tricks

PROTEINMANGEL ER EN SKRØNE

Du kan let dække dit proteinbehov fra vegetabilske fødevarer. Både mælkeprodukter, ost og æg er rige på proteiner af god kvalitet. Proteinrige vegetabilske fødevarer er f.eks. bælgfrugter (bønner, linser, kikærter), sojabønner og sojaprodukter (tofu, miso sojapasta), grøntsager, nødder, frø.

Kilde: Sundhed.dk

Proteinrige afgrøder er en innovativ klimaløsning

Klimaforandringerne rammer bønder i Zimbabwe og Etiopien hårdt. I kampen for at hjælpe bønder på landet introducerer Folkekirkens Nødhjælp de to sydamerikanske afgrøder quinoa og amarant. De kan bedre overleve i det nye klima og er også mere nærende og indbringende end nogle af de typiske afgrøder i landene.

Læs mere om ‘Proteinrige klimaløsninger’
Støt vores arbejde

Jasmin Gabays veganske Pavlova

Der er mange ting man forestiller sig, at man må undvære, hvis kagen skal være vegansk. Men kyskager og marengs er ikke en af dem. De kan nemlig laves med kikærtevand. Derfor skal du lave vegansk pavlova. Det kan laves hele året med lige den frugt som er i sæson. Det er pænt og så smager det syndigt godt!

Se denne lækre opskrift og mange flere på Jasmin Gabays blog.

se opskriften

QUINOA BLIVER FREMTIDENS SUPERAFGRØDE

Quinoa er en af de afgrøder, der med fordel kan erstatte kød. Planten er nemlig meget næringsrig og er en bedre næringskilde end korn. Blandt andet har quinoa et højt proteinindhold og indeholder alle de essentielle aminosyrer (proteinbyggesten), vi har brug for.

Kilde: Videnskab.dk

Quinoa er en af de afgrøder, der med fordel kan erstatte kød. Planten er nemlig meget næringsrig og er en bedre næringskilde end korn. Blandt andet har quinoa et højt proteinindhold og indeholder alle de essentielle aminosyrer (proteinbyggesten), vi har brug for.

Kilde: Videnskab.dk

Mød en vegetarisk blog

Carrotstick er et hold af kreative madelskere, der brænder for formidling og lækker, sund mad. Deres filosofi er, at madlavning skal være nemt og ikke tage for lang tid. Alle deres opskrifter er vegetariske – med et par fiskede undtagelser. Oplev Carrotsticks sunde madunivers her.

Følg bloggeren